تکامل دوربین‌های مداربسته

تاریخچه و تکامل دوربین های مداربسته

در دنیای امروز، دوربین‌های مداربسته به چشم‌های همیشه بیدار و ناظر فضاهای مختلف، تبدیل شده‌اند. برای حفظ امنیت منازل و محیط‌های کاری، معابر عمومی و مکان‌های دولتی و … از دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ابزار کارآمد چه سفری طولانی را در گذر زمان طی کرده‌ و تاریخچه تکامل دوربین‌های مداربسته چیست. در اینصورت پیشنهاد می‌کنیم با ما در ادامه این مطلب بلاگ رهنمون فناوری اطلاعات همراه باشید تا این داستان زیبا را بخوانید.

تکامل دوربین‌های مداربسته از آنالوگ تا دیجیتال و فراتر از آن

جالب است بدانید که زمان و مکان دقیق اختراع اولین دوربین مداربسته در دسترس نیست و این دستگاه طی چند سال با مشارکت افراد مختلف در کشورهای گوناگون تولید شده است؛ اما تاریخ‌هایی که در ادامه اعلام می‌کنیم، نقاط عطف و مهمی در تکامل دوربین‌های مداربسته هستند.

دوربین مداربسته در سال 1927 میلادی:

در سال 1927 لئون ترمین، مخترع روسی، دستگاهی به نام “Telharvision” اختراع کرد که از امواج رادیویی برای انتقال تصاویر استفاده می‌کرد. این دستگاه یکی از اولین نمونه‌های سیستم‌های مداربسته در جهان بود. پس از آن و با ایده گرفتن از این دستگاه، دوربین‌های مداربسته جدید تولید و عرضه شدند.

دوربین مداربسته در سال 1942 میلادی:

در این سال و در خلال جنگ جهانی دوم، والتر بروخ که یک مهندس آلمانی بود سیستم دوربین‌های مداربسته را برای نظارت بر پرتاب موشک‌ها V2 توسعه داد. این دوربین‌ها برای مقاصد نظامی و استراتژیک در طول جنگ جهانی دوم تولید شده بودند و از امواج رادیویی برای انتقال تصاویر به اتاق کنترل استفاده می‌کردند.

دوربین مداربسته در سال 1949 میلادی:

تا قبل از سال 1949 نصب کردن دوربین‌های مداربسته نیاز به مجوز رسمی داشت؛ اما در سال 1949 یک شرکت آمریکایی به نام Vericon  اولین دوربین مداربسته تجاری را با نام  “Vericon 100” به بازار عرضه کرد که دیگر نیازی به مجوز نداشت. این دوربین تصاویر را به صورت زنده به مانیتورها ارسال می‌کرد، اما قابلیت ضبط نداشت. این دوربین‌ها برای کنترل سیستم‌های امنیتی به طور گسترده در ادارات مختلف استفاده می‌شد؛ اما با توجه به اینکه قابلیت ضبط نداشت نیاز به یک اپراتور بود تا همیشه تصاویر را کنترل کند.

دوربین مداربسته در دهه 1960 میلادی:

دهه 1960 تکامل دوربین‌های مداربسته سرعت بیشتری به خود گرفت. در این دهه استفاده از دوربین مداربسته برای نظارت عمومی به ویژه در انگلستان گسترش یافت.

در سال 1964 اداره پلیس شهر نیویورک از دوربین مداربسته برای نظارت فضاهای عمومی در طول یک رویداد بزرگ استفاده کرد و پتانسیل خود را برای نظارت شهری به نمایش گذاشت.

اما سال 1969 میلادی نیز در تکامل دوربین‌های مداربسته نقش بسیار کلیدی داشت؛ زیرا در این سال یک تراشه سیلیکونی و پیشرفته در فناوری تلویزیون معرفی شد که کیفیت و کارایی سیستم‌های دوربین مداربسته را بسیار افزایش می‌داد.

دوربین‌های مداربسته در دهه 1960 میلادی

دوربین مداربسته در دهه 1970 میلادی:

در این دهه فناوری‌های دوربین‌های مداربسته بسیار گسترش یافت و اصلاح شد یعنی فناوری‌های پیچیده‌تر و موثرتر معرفی شدند. همین موضوع باعث شد تا در سال 1973 استفاده از دوربین‌های مداربسته در موسسات بانکی رایج‌تر شده و نقش مهمی در امنیت و نظارت داشته باشد. از طرفی در سال 1975میلادی اولین ضبط کننده کاست ویدیویی (VCR) به بازار معرفی شد. به کمک این دستگاه امکان ضبط و ذخیره سازی فیلم‌های دوربین مداربسته فراهم شد؛ در نتیجه روش‌های نظارت بر دوربین‌های مداربسته را متحول کرد.

دوربین مداربسته در دهه 1980 میلادی:

تکامل دوربین‌های مداربسته در دهه 1980 بسیار سریع بود. در این دهه این فناوری به شکل مقرون به‌صرفه‌تر و گسترده‌تر وارد بازار شد تا افراد بیشتری از آنها استفاده کنند. در این دهه با پذیرش گسترده فناوری VHS ضبط و ذخیره فیلم دوربین مداربسته برای مشاغل و نهادهای عمومی امکان پذیرتر شد. در سال 1987 میلادی نیز استفاده از سیستم‌های دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی مانند مراکز خرید و پارکینگ‌ها رایج‌تر شد که نشان‌دهنده تغییر به سمت نظارت عمومی گسترده بود.

تکامل دوربین‌های مداربسته در سال 1980

دوربین‌های مداربسته در دهه 1990 میلادی:

در دهه 1990 تکامل دوربین‌های مداربسته به سمت دیجیتالی شدن رفت؛ یعنی فناوری دیجیتال جایگزین سیستم‌های آنالوگ شدند. این سیستم‌ها منجر به بهبود قابل توجه کیفیت تصاویر و قابلیت‌های دوربین مداربسته شدند. در این دهه افراد و سازمان‌های مختلف دوربین‌های مداربسته آنالوگ را به دیجیتال تغییر می‌دادند تا از وضوح بالاتر، ذخیره سازی بهتر و قابلیت‌های پیشرفته مانند زوم دیجیتال به طور همزمان استفاده کنند. در این دهه و سال 1996 اولین سیستم‌های دوربین مداربسته دیجیتال مالتی پلکس معرفی شدند که امکان نظارت و ضبط کارآمدتر دوربین‌های متعدد را فراهم کردند.

دوربین مداربسته در دهه 2000:

در دهه 2000 فناوری اینترنت با دوربین مداربسته ادغام شدند؛ نتیجه این امر منجر به تولد دوربین‌های IP و سیستم‌های نظارتی پیچیده‌تر شد. ظهور دوربین‌های IP باعث شد تا سیستم‌های دوربین مداربسته با اینترنت یکپارچه شوند و قابلیت‌های نظارت از راه دور و ذخیره سازی داده‌ها را ارائه دهند. در اینصورت دیگر نیاز نبود تا همیشه در محل حضور داشته باشید یا برای نظارت همیشگی یک اپراتور را استخدام کنید.

در سال 2005 میلادی نیز تکامل دوربین‌های مداربسته به سمتی رفت که دوربین‌های مداربسته با وضوح بالا (HD) تولید شدند. این دوربین‌ها نسبت به نسل‌های قبلی خود بسیار باکیفیت‌تر بودند و فرآیند نظارت تصویری را به طور قابل توجهی بهبود دادند.

دوربین مداربسته در دهه 2010:

در دهه 2010 با ادغام هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل با سیستم‌های دوربین مداربسته، راه حل‌های نظارتی هوشمندتر ارائه شد. برای مثال با ادغام الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در سیستم‌های دوربین مداربسته، ویژگی‌هایی مانند تشخیص پلاک و تجزیه و تحلیل رفتار‌ها امکان پذیر شد. در سال 2018 نیز استفاده گسترده از راه حل دوربین مداربسته مبتنی بر ابر Solink صنعت را با ارائه امنیت پیشرفته، پیشگیری از ضرر و بینش تجاری از طریق نظارت تصویری ابری متحول کرد.

دوربین مدار بسته در دهه 2020:

در دهه کنونی تکامل دوربین‌های مداربسته بسیار سرعت بیشتری گرفته و هر روزه شاهد پیشرفت‌های مداوم در فناوری دوربین‌های مداربسته هستیم. این فناوری‌ها با تمرکز بر تجزیه و تحلیل هوشمند، نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی و ادغام با زیرساخت‌های شهر هوشمند را برطرف می‌کنند.

در این دهه قابلیت‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی معرفی می‌شوند و امنیت سایبری در سیستم‌های دوربین مداربسته هر روز اهمیت بیشتری می‌گیرد. در این دهه علاوه بر کاربردهای معمول از دوربین‌های مداربسته در ترکیب با دستگاه‌های IoT برای راه حل‌های امنیتی جامع در شهرهای هوشمند استفاده می‌شود.

دوربین‌های مداربسته و نظارتی در دهه 2020

 

تاریخچه و تکامل دوربین‌های مداربسته در ایران

ردپای دقیق اولین دوربین مداربسته در ایران هم مانند سایر نقاط جهان به طور واضح، مشخص نیست. برخی معتقدند که اولین دوربین مداربسته در سال 1339 شمسی برای مشاهده سرعت و پلاک خودروها نصب شده بود و مستقیم اطلاعات را به پلیس راه مخابره می‌کرد؛ اما برخی دیگر معتقدند که دوربین‌های مداربسته از سال 1360 به ایران وارد شدند و در مکان‌های عمومی مثل سالن‌های عمومی، پارکینگ‌ها و … نصب شدند. در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها تنوع برندهای دوربین مداربسته در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار کم‌تر است اما همچنان برخی از دوربین‌ها باذبرندهای دالاهو، هایک ویژن و … در ایران حضور دارند که شما می‌توانید بسته به نیاز و محل مدنظرتان مدل مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

آنچه درباره تکامل دوربین‌های مداربسته آموختیم

در این مطلب با تاریخچه تکامل دوربین‌های مداربسته آشنا شدیم و به سوالاتی چون مخترع دوربین مداربسته کیست و اولین دوربین‌ها در چه سالی تولید شدند، نخستین کاربردهای دوربین مداربسته چه بوده و در سال‌های مختلف سیر تکامل دوربین‌های مداربسته چگونه بوده،  پاسخ دادیم.

دوربین‌های مداربسته سفری طولانی را طی کرده‌اند تا به شکل امروزی تکامل پیدا کنند و بتوانند نیازهای شما را برآورده کنند. امروزه دوربین‌های مداربسته در برندها و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند که هرکدام ویژگی‌ خاص خود را دارند. شما باید با توجه به محل نصب، میزان اهمیت، شرایط آب‌وهوایی، بودجه و … بهترین مدل را انتخاب کنید. در غیر اینصورت نیازهایی چون کنترل و نظارت همیشگی مکان‌های دلخواه شما ممکن است با چالش روبرو شود. برای جلوگیری از این مشکل باید شرایط خود را بررسی کنید سپس از یک فروشگاه معتبر و باسابقه دوربین را بخرید. شرکت رهنمون فناوری اطلاعات سال‌ها سابقه درخشان در حوزه فروش دوربین‌های مداربسته دارد. با ما تماس بگیرید و امنیت را به خانه و محل کارتان هدیه دهید!